Αυλαία, ασύστατοι! Αιμορραγούν ως και οι πέτρες, σ’ αυτόν τον άνυδρο καιρό! ΑΥΛΑΙΑ (Γ. Μπλάνας, Στασιωτικό 53o)

19/6/08

Άγγελος Σικελιανός

Άγγελος Σικελιανός (Λευκάδα, 15 Μαρτίου 1884 – Αθήνα, 19 Ιουνίου 1951)
Προσωπογραφία, ξυλογραφία, 1983, 65x50cm, της Άριας Κομιανού*



ΓΙΑΤΙ ΒΑΘΙΑ ΜΟΥ ΔΟΞΑΣΑ

Γιατί βαθιά μου δόξασα και πίστεψα τη γη
και στη φυγή δεν άπλωσα τα μυστικά φτερά μου,
μα ολάκερον ερίζωσα το νου μου στη σιγή,
να που και πάλι αναπηδά στη δίψα μου η πηγή,
πηγή ζωής, χορευτική πηγή, πηγή χαρά μου...

Γιατί ποτέ δε λόγιασα το πότε και το πώς,
μα εβύθισα τη σκέψη μου μέσα στην πάσαν ώρα,
σα μέσα της να κρύβονταν ο αμέτρητος σκοπός,
να τώρα που, η καλοκαιριά τριγύρα μου είτε μπόρα,
λάμπ' η στιγμή ολοστρόγγυλη στο νου μου σαν οπώρα,
βρέχει απ' τα βάθη τ' ουρανού και μέσα μου ο καρπός !...


Γιατί δεν είπα: «εδώ η ζωή αρχίζει, εδώ τελειώνει...»
μα «αν είν' η μέρα βροχερή, σέρνει πιο πλούσιο φως...
μα κι ο σεισμός βαθύτερη τη χτίση θεμελιώνει,
τι ο ζωντανός παλμός της γης που πλάθει είναι κρυφός...»·
να που, ό,τι στάθη εφήμερο, σα σύγνεφο αναλιώνει,
να που κι ο μέγας θάνατος μου γίνηκε αδερφός!...


Άγγελος Σικελιανός

(από τον Λυρικό Βίο, Β΄, Ίκαρος, 1966)




* Η Άρια Κομιανού είναι από τις σπουδαιότερες Ελληνίδες χαράκτριες και η αγαπημένη μου. Το συγκεκριμένο έργο ανήκει στη συλλογή «Πορτραίτα», την έντυπη παρουσίαση της οποίας είχα την τιμή να δεχθώ από την ίδια και την ευχαριστώ θερμά γι΄ αυτό.



Πρόταση: Ο φλογερός βάρδος του μυθώδους και του ιστορικού


Αντι-πρόταση: Διαβάστε τα δημοσιεύματα της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ του 1946 για τον ποιητή (πηγή: Εθνική Βιβλιοθήκη). Καμαρώστε τον "πνευματικό κόσμο" της εποχής!

Εφημερίδα "Εμπρός", φύλλο 25ης Απριλίου 1946, σελ. 1: Εδώ καλείται ο Υπουργός της Παιδείας να παρέμβει για το έργο του Εαμοκομμουνιστή Καζαντζάκη και του Εαμοκομμουνιστή, επίσης, συναγωνιστή Σικελιανού, οι οποίοι δρούσαν ως κλίκα ερασιτεχνών στο Εθνικό Θέατρο!



Εφημερίδα "Εμπρός", φύλλο 16ης Ιουνίου 1946, σελ. 2: Εδώ προβάλεται η κίνηση ορισμένων πνευματικών σωματείων που επιχειρούν να θέσουν υποψήφιους για το βραβείο Νόμπελ δύο γνωστούς αριστερούς ποιητές, Καζαντζάκης και Σικελιανός, οι οποίοι ευτυχώς (!) δεν υποστηρίζονταν από την Πολιτεία μετά τους τελευταίους κομματικούς εκτραχηλισμούς, με την παρουσία τους σε συγκεντρώσεις οργανωμένες από γνωστούς πράκτορες της ερυθράς και ανθελληνικής αναρχίας!

Σημ.: Λόγω χαμηλής ανάλυσης των εικόνων, αντιλαμβανόμαστε τη δυσχέρεια στην ανάγνωση και ζητούμε συγγνώμη. Μπορείτε να επισκεφθείτε την Εθνική Βιβλιοθήκη στο σύνδεσμο που παραθέτουμε όπου τα συγκεκριμένα αποσπάσματα διατίθενται σε αρχείο μορφής pdf.