Αυλαία, ασύστατοι! Αιμορραγούν ως και οι πέτρες, σ’ αυτόν τον άνυδρο καιρό! ΑΥΛΑΙΑ (Γ. Μπλάνας, Στασιωτικό 53o)

8/8/08

Μπόχουν Ούπας


G.H. Giger, Toteninsel, 1977, ακρυλικό σε ξύλο



ΤΟ ΤΕΡΑΣ
Ένα πολύ άγριο κι επιθετικό δέντρο είναι το Μπόχουν Ούπας, που βγαίνει σ’ ένα μυστήριο νησί έξω από την Κίνα. Έχει τη φυλλωσιά του σαν φωλιά πουλιού, χωρίς πουλί, και μυρίζει τόσο άσχημα, που δεν μένει τίποτα ζωντανό ένα γύρο. Κι όποιος πάει και κοιμηθεί στην σκιά του δεν ξυπνάει ποτέ.


Ο ΠΙΝΑΚΑΣ
Το συγκεκριμένο έργο του Giger αποτελεί μια παραλλαγή του πίνακα με θέμα Το νησί των νεκρών -The Island of Dead, στη γερμανική Die Toteninsel- του Ελβετού ζωγράφου Arnold Böcklin (1827-1901). O Böcklin υπήρξε φίλος του Λουδοβίκου Φόυερμπαχ και επηρέασε πολλούς σουρεαλιστές ζωγράφους όπως τους Ερνστ, Νταλί και ντε Κίρικο. Το εν λόγω έργο, που είναι και το πιο γνωστό από το σύνολο της δουλειάς του, το εμπνεύσθηκε από το Αγγλικό Νεκροταφείο της Φλωρεντίας όπου είχε ταφεί η κορούλα του.



Το νησί των νεκρών ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους, όπως και τον Giger, οι οποίοι δημιούργησαν διάφορες παραλλαγές. Επίσης το έργο έδωσε και συνθετικές αφορμές με γνωστότερη την Επιστροφή του Ραχμάνινοφ.




Ο παραπάνω πίνακας ανήκει επίσης στον Giger αποτελώντας μια ακόμη πιο μοντέρνα παραλλαγή του αρχικού. Άλλωστε και ο ίδιος ο Böcklin εργάστηκε στον αρχικό πίνακα δημιουργώντας 5 συνολικά έργα που διαφοροποιούνται κυρίως στον βαρκάρη ο οποίος φαίνεται να πλησιάζει όλο και περισσότερο στο νησί. Σήμερα ο πρώτος από τους πίνακες με αυτόν το τίτλο (1880) φυλάσσεται στο Μουσείο Kunstmuseum στη Βασιλεία ενώ ένας δεύτερος στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη.


Αφιέρωμα στην Κίνα, ως χώρα του μήνα, με ένα Τέρας-Κινέζο από την Εγκυκλοπαίδεια των Τεράτων και πίνακες του H.R. Giger. Ο συνδυασμός βασίστηκε σε μια ιδέα του Samael.