Marc Chagall, Small Drawing Room,1908.
ΙΙΙ
Ποίημα του Παναγιώτη Κερασίδη από τη συλλογή "Λείπουμε", εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2008.
Σημειώνει ο ποιητής: Το «Λείπουμε» προέκυψε από στίχους και σκέψεις που είχαν εμφανιστεί σπερματικά σε παλιότερα βιβλία μου -αλλά κυρίως στο προηγούμενο, «Το σώμα της απουσίας», Γαβριηλίδης 2003- για την απουσία. Την απουσία ως πληρότητα, ως απαίτηση, ως επιλογή-στάση ζωής. Οι σκέψεις αυτές πυροδότησαν αισθήματα κι άλλες σκέψεις και γράφτηκαν τα ποιήματα του «Λείπουμε», που κινούνται όλα σχεδόν στην τροχιά της απουσίας. Τελικά, όταν τυπώθηκαν τα ποιήματα, αισθάνθηκα να μου λένε πως οφείλω να λείπω βαθιά στο είναι και στον θάνατο. Ότι αυτό θα με σώσει από τον εαυτό μου, από τους άλλους κι από το θάνατο. Συμπέρασμα: αυτό που σε αφήνει άφωνο διεκδικεί από σένα τη φωνή του.
Τα ποιήματα του βιβλίου είναι σπονδυλωτά. Αποτελούνται από αριθμημένα μικρά κείμενα με συνάφεια μεταξύ τους αισθητή και ενίοτε ανεπαίσθητη. Έχω καταλήξει, με τα χρόνια, στον γυμνό λόγο, στην ακαριαία διατύπωση. Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, εκτός σπανίων περιπτώσεων. Είναι σχεδόν σωματική ανάγκη.
Τις προάλλες μια νέα ποιήτρια, αφού διάβασε το βιβλίο, μου είπε: «Πολύ καλό, αλλά το ήθελα μεγαλύτερο...» Κι εγώ, αστειευόμενος, απάντησα: «Πόσους πόντους ακριβώς;» Ευτυχώς γελάσαμε και οι δύο. Ωστόσο συνέχισα: «Καλύτερα να ζητάς περισσότερο έρωτα από τον εραστή σου παρά να βαριέσαι και να εύχεσαι να τελειώσει». Προφανώς με είχε ενοχλήσει το επιφανειακό σχόλιο.
Είναι τουλάχιστον αντιαισθητική η επιδερμική ψηλάφηση της ποίησης των άλλων που γίνεται από μερικούς ποιητές. Κατά τ' άλλα, αυτό που μας μαθαίνει η ποίηση είναι να πιστεύουμε στην ουτοπία της ζωής.
ΙΙΙ
Λείπουμε
λόγω έλλειψης χρόνου
λόγω έλλειψης χώρου.
Λόγω πύκνωσης αισθημάτων
γι' αυτό που λείπει.
λόγω έλλειψης χρόνου
λόγω έλλειψης χώρου.
Λόγω πύκνωσης αισθημάτων
γι' αυτό που λείπει.
Ποίημα του Παναγιώτη Κερασίδη από τη συλλογή "Λείπουμε", εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2008.
Σημειώνει ο ποιητής: Το «Λείπουμε» προέκυψε από στίχους και σκέψεις που είχαν εμφανιστεί σπερματικά σε παλιότερα βιβλία μου -αλλά κυρίως στο προηγούμενο, «Το σώμα της απουσίας», Γαβριηλίδης 2003- για την απουσία. Την απουσία ως πληρότητα, ως απαίτηση, ως επιλογή-στάση ζωής. Οι σκέψεις αυτές πυροδότησαν αισθήματα κι άλλες σκέψεις και γράφτηκαν τα ποιήματα του «Λείπουμε», που κινούνται όλα σχεδόν στην τροχιά της απουσίας. Τελικά, όταν τυπώθηκαν τα ποιήματα, αισθάνθηκα να μου λένε πως οφείλω να λείπω βαθιά στο είναι και στον θάνατο. Ότι αυτό θα με σώσει από τον εαυτό μου, από τους άλλους κι από το θάνατο. Συμπέρασμα: αυτό που σε αφήνει άφωνο διεκδικεί από σένα τη φωνή του.
Τα ποιήματα του βιβλίου είναι σπονδυλωτά. Αποτελούνται από αριθμημένα μικρά κείμενα με συνάφεια μεταξύ τους αισθητή και ενίοτε ανεπαίσθητη. Έχω καταλήξει, με τα χρόνια, στον γυμνό λόγο, στην ακαριαία διατύπωση. Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, εκτός σπανίων περιπτώσεων. Είναι σχεδόν σωματική ανάγκη.
Τις προάλλες μια νέα ποιήτρια, αφού διάβασε το βιβλίο, μου είπε: «Πολύ καλό, αλλά το ήθελα μεγαλύτερο...» Κι εγώ, αστειευόμενος, απάντησα: «Πόσους πόντους ακριβώς;» Ευτυχώς γελάσαμε και οι δύο. Ωστόσο συνέχισα: «Καλύτερα να ζητάς περισσότερο έρωτα από τον εραστή σου παρά να βαριέσαι και να εύχεσαι να τελειώσει». Προφανώς με είχε ενοχλήσει το επιφανειακό σχόλιο.
Είναι τουλάχιστον αντιαισθητική η επιδερμική ψηλάφηση της ποίησης των άλλων που γίνεται από μερικούς ποιητές. Κατά τ' άλλα, αυτό που μας μαθαίνει η ποίηση είναι να πιστεύουμε στην ουτοπία της ζωής.
_____________________
Το ποίημα αυτό μαζί με άλλα αποσπάσματα από τη συλλογή του Π. Κερασίδη, φιλοξενούνται στο e-poema ενώ η συλλογή του "Η Απουσία ως ενηλικίωση της ουτοπίας" διατίθεται στη σελίδα της Ελληνικής Σύγχρονης Ποίησης. Για τον Μάρκ Σαγκάλ μπορείτε να αντλήσετε βιογραφικά στοιχεία από τη Βικιπαίδεια και να απολαύσετε τα έργα του στη Γκαλερί της Όλγας.
Το ποίημα αυτό μαζί με άλλα αποσπάσματα από τη συλλογή του Π. Κερασίδη, φιλοξενούνται στο e-poema ενώ η συλλογή του "Η Απουσία ως ενηλικίωση της ουτοπίας" διατίθεται στη σελίδα της Ελληνικής Σύγχρονης Ποίησης. Για τον Μάρκ Σαγκάλ μπορείτε να αντλήσετε βιογραφικά στοιχεία από τη Βικιπαίδεια και να απολαύσετε τα έργα του στη Γκαλερί της Όλγας.
--------------