Αυλαία, ασύστατοι! Αιμορραγούν ως και οι πέτρες, σ’ αυτόν τον άνυδρο καιρό! ΑΥΛΑΙΑ (Γ. Μπλάνας, Στασιωτικό 53o)

29/8/09

Αρμόδιοι

Karl Gietl, Το όνειρο του κίτρινου φιδιού, 1999-2004

-
Ολοκληρώνοντας τον μήνα-αφιέρωμα στα ελληνικά τέρατα, ένα μήνα κατά τον οποίο δόθηκε η χαριστική βολή στην ταλαίπωρη Αττική, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε ένα τέρας που ζει και κυριεύει την Ελλάδα αιώνες τώρα. Εξάλλου τα τέρατα δεν ανήκουν μόνο στις Μυθολογίες, αντίθετα γεννιούνται ανά εποχές σε κάθε πολιτισμό και είναι στο χέρι των ανθρώπων η διατήρησή τους ή αν θα περάσουν στη μνήμη. Το σημερινό τέρας έχει στενότατη σχέση με την Αθήνα μια και το όνομα με το οποίο βαφτίστηκε ανήκει σε αρχαίο Αθηναίο πολίτη.

Ο Αρμόδιος έζησε στην Αθήνα τον 6ο αιώνα π.τ.ε.μ. και πέρασε στην ιστορία μαζί με τον Αριστογείτονα ως τυραννοκτόνος και ήρωας της Δημοκρατίας, καθώς θανατώθηκε από τους υπηρέτες των Πεισιστρατιδών κατά την συνομωσία εξόντωσης των τελευταίων. Οι Πεισιστρατίδες ήταν οι τέσσερεις γιοι του τυράννου των Αθηνών Πεισίστρατου, οι δύο από νόμιμο γάμο, Ιππίας και Ίππαρχος, και οι άλλοι από παράνομο, Ιοφών και Ηγησίστρατος. Αυτοί ανέλαβαν την διοίκηση της πόλης μετά του θάνατο του πατέρα τους ο οποίος κυβέρνησε συγκεντρωτικά, ωστόσο και κατά την παράδοση των ολοκληρωτικών καθεστώτων που συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας, είχε αφενός θεσμοθετήσει ορισμένες παροχές σε χαμηλά οικονομικά στρώματα και αφετέρου εξωραΐσει την πόλη με διάφορα έργα.

Ο Αρμόδιος, όπως και ο Αριστογείτων κατάγονταν από τη Αιαντίδα φυλή και το γένος των Γεφυραίων. Μας τιμά, δεν μας τιμά, σήμερα πια, η κοινή καταγωγή! Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη και τον Αριστοτέλη η κάθαρση της Αθήνας από τους Πεισιστρατίδες ξεκίνησε λόγω της άσχημης συμπεριφοράς του Ίππαρχου προς τον Αρμόδιο. Αναφέρεται επίσης, ότι ο Ηγίστρατος είχε ερωτευθεί τον Αρμόδιο ο οποίος τον απέκρουσε. Όλα πάντως συγκλίνουν σε δύο πράγματα. Πρώτον, ότι οι Πεισιστρατίδες ήταν διεφθαρμένοι παιδεραστές, ψεύτες και «ανωμάλων» ορέξεων χαρακτήρες και δεύτερον, ότι ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτων ονομάσθηκαν ήρωες της Δημοκρατίας δολοφονώντας τον Ίππαρχο μάλλον για προσωπικούς παρά και πολιτικούς λόγους.

Σημαντικό επίσης είναι ότι ενώ η συνωμοσία είχε οργανωθεί την ημέρα της τέλεσης των Παναθηναίων, στον Κεραμεικό, στέφθηκε από αποτυχία όταν ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτων είδαν έναν δικό τους να συνομιλεί φιλικά με τον Ιππία. Τότε, θεώρησαν τον σύντροφό τους ρουφιάνο (άλλο ελληνικό τέρας κι αυτό!) και έδρασαν αυτοστιγμή σκοτώνοντας τον Πεισιστρατίδα. Η συνέχεια, όπως αναφέρθηκε, ήταν η εκτέλεση του Αρμόδιου επί τόπου και η αργότερη θανάτωση του Αριστογείτονα μετά από βασανιστήρια.

Αυτός λοιπόν, ήταν ο πρώτος Αρμόδιος το όνομα του οποίου πήραν τα τέρατα που μαστίζουν την ελληνική Διοίκηση και κοινωνία, αιώνες τώρα. Τέρατα που μπορεί να έχουν εκατοντάδες ανθρώπινα πρόσωπα και να κατοικοεδρεύουν -πολλές φορές το ίδιο ταυτόχρονα- σε όλες τις πτυχές του ελληνικού κράτους. Οι Αρμόδιοι κινούνται, όπως και ο πρόγονός τους, με βάση το ίδιο όφελος και ποτέ το κοινό, παρόλο που αυτό το τελευταίο ορίσθηκαν να διαφυλάττουν.

Οι Αρμόδιοι μέχρι κάποια ηλικία είναι απλοί άνθρωποι, όπως όλοι εμείς. Όταν όμως προκληθεί το κατάλληλο ερέθισμα, ενεργοποιούνται τα γονίδιά τους και χρήζονται στυλοβάτες του ελληνικού κράτους. Και τότε αρχίζει το κακό. Έχουν μάλιστα την ικανότητα, ακριβώς λόγω του πλήθους και της πολλαπλής παρουσίας τους να θολώνουν τα νερά και να οριοθετούν δυσδιάκριτα το πεδίο δράσης τους, ώστε όταν γίνεται ένα σφάλμα ποτέ κανείς να μην είναι σε θέση να καταλογίσει ευθύνες. Έτσι, μπορεί να καίγεται, να διαλύεται, να καταστρέφεται η Ελλάδα και οι Αρμόδιοι φορώντας τα χίλια προσωπεία τους να βγαίνουν ποτέ από τη μια πότε από την άλλη, καταφέρνοντας πάντα να γλιστρούν ως φίδια, υποκρινόμενοι ακόμη και καυγάδες μεταξύ τους.

Οι Αρμόδιοι όταν διαπιστώνουν κίνδυνο -όπως και ο πρώτος Αρμόδιος- από άλλα τέρατα και κυρίως από τους Ρουφιάνους, ορμούν κατά πάνω τους και τα καθαρίζουν όλα αυτοστιγμή. Προσέξτε όμως, οι Ρουφιάνοι κατά κανόνα προέρχονται από την ίδια φυλή, των Αρμοδίων, απλά είχαν την ατυχία να γεννηθούν με κάποιο κουσούρι ή εκτός γάμου ή από παράνομο γάμο. Έτσι γίνονται πιο μοχθηροί, αλλά παραμένουν πάντα υπερασπιστές της γενιά τους. Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι Ρουφιάνοι έχουν όλα τα χαρακτηριστικά του φιδιού -υπολειπόμενα στους Αρμόδιους. Αρκετές φορές και το σουλούπι τους.

Οι Αρμόδιοι πάντα τη γλιτώνουν. Έχουν μάλιστα το ταλέντο να βρίσκουν σε κάθε περίπτωση έναν ένοχο για να του ρίξουν τις ευθύνες, ο οποίος μπορεί να είναι είτε ξεπεσμένο μέλος της φυλής τους είτε ένας απλός άνθρωπος. Όπως για παράδειγμα μια γριά που βάζει να μαγειρέψει και βρίσκεται ξαφνικά να έχει κάψει ολόκληρη την Πελοπόννησο! Βέβαια, οι άνθρωποι έχουν κι αυτοί τις άμυνές τους. Υπάρχουν φορές που καταφέρνουν να τη σκαπουλάρουν αλλά μόνο κι εφόσον οι Αρμόδιοι δεν έχουν διαπράξει πολύ μεγάλο κακό. Ας πούμε πριν από 40-50 χρόνια ήταν μια γερόντισσα στο Περιστέρι που μαγείρευε σε γκαζιέρα. Αλλά η γκαζιέρα της είχε χαλάσει και όταν την τρομπάριζε ν΄ ανάψει έπαιρνε δρόμο κι έφτανε έξω με κίνδυνο να πάρουν φωτιά όλα τα προσφυγικά. Ωστόσο την έσβηναν οι γείτονες μ΄ έναν κουβά νερό. Αυτή λοιπόν η γιαγιά είχε κατηγορηθεί πολλές φορές από τον Αρμόδιο που περιπολούσε στη γειτονιά ως μελλοντική εμπρηστής, αλλά οι άλλοι Αρμόδιοι της Πρόνοιας δεν της έδιναν ένα βοήθημα να αλλάξει γκαζιέρα. Έτσι η φουκαριάρα ήταν κάθε μέρα στο όριο να εισπράξει τις ευθύνες των Αρμοδίων. Ήταν όμως τυχερή γιατί οι άλλοι είχαν κουβά.

Τέλος, οι Αρμόδιοι έχουν και ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που τους βοηθάει να μπαλώνουν και να θολώνουν τα νερά. Όταν δουν ότι τα πράγματα ζορίζουν προτείνουν και προκαλούν την εμφάνιση και άλλων Αρμοδίων. Με τον τρόπο αυτό κατάφεραν να παρεισφρήσουν σε όλα τα πόστα, να διαδραματίζουν όλους τους ρόλους ταυτόχρονα και να μην τους ελέγχει κανείς. Αυτό μάλιστα το σύστημα έχει μια περίεργη ονομασία: «ελέγχει, αυτόν που ελέγχει, εκείνους που ελέγχουν, τους άλλους που κάνουν έλεγχο στους ελεγκτές των κατώτερων ελεγκτών» ή κάπως έτσι τέλος πάντων. Στο τέλος δεν θα μείνει κανείς που δεν ελέγχει.

Αυτοί λοιπόν, σε γενικές γραμμές, είναι οι Αρμόδιοι τα τέρατα που ζουν ακόμη ανάμεσά μας, επειδή εμείς φροντίζουμε να τα τρέφουμε και να τα ορίζουμε θεματοφύλακες της ελληνικής δημοκρατίας. Φανταζόμαστε ότι εσείς τους γνωρίζετε, επίσης καλά, οπότε μάλλον θα έχετε να προσθέσετε και άλλα χαρακτηριστικά τους.
.