Αυλαία, ασύστατοι! Αιμορραγούν ως και οι πέτρες, σ’ αυτόν τον άνυδρο καιρό! ΑΥΛΑΙΑ (Γ. Μπλάνας, Στασιωτικό 53o)

11/7/08

Τζορτζ Γκέρσουιν

Τζορτζ Γκέρσουιν: Ν. Υόρκη, 26/09/1898 -Χόλιγουντ, 11/07/1937
από τη ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ


Η όπερα μου αρέσει πολύ. Εξίσου όμως μου αρέσει και η μεταφορά της "απ΄τα σαλόνια στα αλώνια". Μια μεταφορά που επεδίωξε και πέτυχε ο αξεπέραστος Τζιάκομο Πουτσίνι. Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι κλασικοί μουσικοί που μπήκαν δυναμικά στις αυλές των σπιτιών, πλούτισαν με τις μελωδίες τους το θέατρο και τον κινηματογράφο, άφησαν την μουσική τους να κυλήσει γουλιά γουλιά στα μπαρ ακόμη και των πιο φτωχών συνοικιών στις κοσμοπόλεις του πλανήτη.

Ένας από αυτούς, κατά την ταπεινή γνώμη μου ως ακροάτρια, ήταν και ο Τζόρτζ Γκέρσουιν που πέθανε το 1937 σαν σήμερα, σε ηλικία μόλις 38 ετών, χωρίς να μας αφήσει το περιθώριο να απολαύσουμε περισσότερες μελωδίες του. Ο Γκέρσουιν, στην πολλή σύντομη ζωή του, υπήρξε μια πολύπλευρη μουσική προσωπικότητα που συνέβαλε και στη διαμόρφωση της τζαζ κάνοντας χρήση της κλασικής μουσικής παιδείας του. Πέρα απ΄ αυτό οι μελωδίες του "κατέβηκαν" και στα πιο χαμηλά λαϊκά στρώματα μέσα από τα μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ.

Στο διαδίκτυο υπάρχουν χιλιάδες links όπου μπορεί κανείς να διαβάσει για τον Τζώρτζ Γκέρσουιν αλλά και να απολαύσει τη μουσική του. Η δική μου επιλογή, όχι δεν είναι η "Μπλε Ραψωδία" ούτε "Ένας Αμερικάνος στο Παρίσι". Είναι το Summertime. Ένα τραγούδι από την πολυσυζητημένη τζαζ όπερα του Γκέρσουιν "Πόργκι και Μπες" (1935) που παρά τις κριτικές που δέχθηκε αποτελεί την πρώτη αμερικανική όπερα που παρουσιάστηκε στο θέατρο Σκάλα του Μιλάνου.

Στο βίντεο που ακολουθεί η Τζάνις Τζόπλιν ερμηνεύει το «Summertime and the living is easy…». Το επέλεξα επειδή ακριβώς τη θεωρώ μοναδική του πάθους ερμηνεύτρια, χωρίς ωστόσο να θέλω να υποτιμήσω τις εκτελέσεις άλλων σπουδαίων όπως της Μπίλι Χολιντέι ή της Έλα Φιτζέραλντ.






Το χαρίζω σ΄ εκείνους τους Άλλους ωραίους που μου κρατούν συντροφιά στη θερινή Αθήνα, και τους εύχομαι να το απολαύσουν πραγματικά όπου κι αν βρίσκονται.